Sneakpreview van ons bedrijf in het dag-blad Service Management Nederland!

Jong Talent Harm van Helmont: “Als de juiste medewerkers op de juiste plek staan, worden ze intrinsiek gemotiveerd”

Jong Talent Harm van Helmont: "Als de juiste medewerkers op de juiste plek staan, worden ze intrinsiek gemotiveerd" 

In de rubriek Jong Talent geven jonge schoonmaakprofessionals hun toekomstvisie op de schoonmaak, delen ze hun ervaringen en geven ze een inkijkje in wie zij zijn en wat hen beweegt. Dit keer: Harm van Helmont.

Naam: Harm van Helmont
Leeftijd: 28 jaar
Functie en bedrijf: DGA van HvH Cleaning & Facilites

Ik ben:

“Harm, een jonge ondernemer uit Eindhoven die graag met mensen werkt en een sociale gast is. Ik ben inmiddels al vijf jaar eigenaar van HvH Cleaning & Facilities. Het plan voor het bedrijf begon met het schrijven van een bedrijfsplan gedurende de opleiding Facility Management, waarna wij gedurende ons afstudeeronderzoek de kans kregen om het bedrijfsplan te testen in de markt. Daarna wisten wij het: we gaan ervoor. Mouwen oprollen, handschoenen aan en meters maken. Wij zijn na de studie ons schoonmaakbedrijf begonnen. Toentertijd met mijn compagnon, die anderhalf jaar geleden besloot om toch weer in loondienst te gaan.”

Mijn werk bestaat uit:

“Mijn werk is vrij divers. Van de invulling van contracten, assisteren bij grote salesopdrachten en kwaliteitscontrole tot aan de klanten die ik zelf beheer. Maar ook meedenken met hoe we het bedrijf verder kunnen automatiseren. Daarnaast ben ik bezig met inkoopcontracten, het juridisch gedeelte en wanneer er tijd is trek ik zelf de handschoenen aan en dan ben ik niet meer te stoppen.”

Hoe jong voel je je?

“Ik voel me heerlijk.”

Waarom heb je voor de schoonmaakbranche gekozen?

“Dat heeft er met name mee te maken dat ik binnen mijn eerdere stages binnen de opleiding Facility Management een commerciële kant miste. Alles was bij non-profit organisaties vrijgeviger. Ik was daardoor benieuwd hoe het in deze branche eraan toegaat. In de facility wereld kun je uit verschillende commerciële kanten kiezen en de schoonmaakbranche trok mijn aandacht door de mensen. De mensen waarmee je werkt zijn ontzettend divers en dat maakt het vak zo leuk. Zo werken wij met partijen van verschillende omvang.”

Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?

“De grootste uitdaging in het werk is denk ik dat de juiste medewerkers de juiste plek krijgen. Als de juiste medewerkers op de juiste plek staan, dan worden ze intrinsiek gemotiveerd. En dat heeft ook een positief effect op het leven buiten het werk. Ik probeer mensen altijd in hun kracht te zetten. Ik ga ervan uit dat de medewerker de specialist is op de plek waar hij of zij werkt en dat ik als coach handvatten kan geven om structuur aan te brengen bij bepaalde dingen.”

Wat is volgens jou de belangrijkste schoonmaaktrend en waarom?

“Er zijn veel verschillende trends, maar ik denk dat een van de belangrijkste de robotisering is. Als we naar de dienstverlening kijken, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat we het werk zo makkelijk mogelijk kunnen maken voor medewerkers. Dus fysiek zo min mogelijk belastend. Maar ook repeterende werkzaamheden zo min mogelijk laten terugkomen. Door bijvoorbeeld automatische schoonmaakrobots de vloer te laten dweilen, kunnen medewerkers andere dingen doen waar ze met hun menselijke aspecten meerwaarde kunnen bieden. Zoals de weg wijzen wanneer ze zien dat iemand de weg kwijt is in het pand, de klant een kopje koffie aanbieden wanneer de verkoper nog in gesprek is of melden dat er een lamp kapot is.”

Waar zie jij kansen voor de schoonmaak en waarom?

“Het persoonlijk maken van de dienst. Dus de standaardisaties die je hebt binnen de dienstverlening zoveel mogelijk eruit halen. En zoveel mogelijk die dienst eigen maken. Als er een match is tussen medewerker en klant, dan is het voornamelijk de uitdaging om in beweging te blijven. Je moet continu blijven verbeteren en blijven coachen hoe de medewerker de dienst beter kan afstemmen op de behoeftes van de klant. Wij noemen dit het creëren van een facilitair zintuig. Als de medewerker door de ogen van de klant kan kijken en buiten de normale werkzaamheden om initiatief durft te nemen, dan creëer je meerwaarde. De medewerker op de locatie is namelijk de enige die ervoor kan zorgen dat de klant niet alleen een tevreden klant is, maar zelfs fan wordt van de dienstverlening.”

Als de medewerker door de ogen van de klant kan kijken en buiten de normale werkzaamheden om initiatief durft te nemen, dan creëer je meerwaarde. ”

Mooiste/meest bijzondere project waaraan je hebt gewerkt?

“Ik blijf de projecten in de voedingsindustrie heel bijzonder vinden. Ik vind het leuk om ergens achter de schermen te kijken. Om te kijken hoe zij werken, hoe robots werken en wie de mensen zijn achter de producten die gemaakt worden. Schoonmaaktechnisch gezien vraagt dit soort schoonmaak veel qua kwaliteitscontroles. In ons specialistisch onderhoud doen wij ook bijzondere dingen, zoals periodiek op hoogtes van 15 meter stof verwijderen, waarbij mannen in harnas daadwerkelijk de silo’s inklimmen.”

Wat zou je nog graag beter kunnen?

“Ik zou graag nog meer gestructureerd willen kunnen werken. Ik ben altijd met duizend dingen tegelijk bezig, wat mijn functie ook van me vraagt, en soms ontglipt me wel eens iets.”

Wie is jouw inspiratiebron en waarom?

“Mijn voornaamste inspiratiebron is mijn vader. Hij is altijd facility manager geweest bij grote organisaties. Vanaf jongs af aan was ik geïnteresseerd in de manier hoe hij leidinggeeft. En ik vind dat hij altijd heel sterk is in iedereen het gevoel geven dat ze ertoe doen. Soms kom ik dingen tegen en dan vraag ik me af hoe mijn vader dit zou verwoorden. Als we dan in gesprek zijn, geeft dat vaak inzichten. Daarnaast leerde ik een ondernemer kennen van een lokale partij met ongeveer 200 mensen in dienst. Later bleek dat het een oude schoolvriend van mijn vader was. In de afgelopen vijf jaar zijn wij nauw samen gaan werken. En we leren veel van elkaar, want we hebben nog wel eens een andere kijk op dingen.”

Welk boek/app/magazine/gadget/film of iets anders mogen we echt niet missen?

“Het boek Think and Grow Rich. Het boek gaat over een jongen die een onderzoek is gestart naar verschillende succesvolle ondernemers om erachter te komen wat nou de synoniemen zijn voor een succesvolle onderneming. Die synoniemen waren moeilijk te vinden, maar er staan veel levenslessen van die ondernemers in die mij, zeker in het begin, erg hebben geholpen. Bijvoorbeeld bij het omgaan met tegenslagen. In het boek wordt geschreven over piekmomenten. Dat is wanneer je na een grote tegenslag een oplossing hebt gevonden. Maar dat piekmoment is tijdelijk en een volgende tegenslag staat te wachten. Die tegenslagen heb ik meermaals meegemaakt. Nadat ik het boek had gelezen, ging ik het patroon ook beter herkennen en gaf mij dat meer houvast en hoop voor het volgende piekmoment.”

Over vijf jaar ben ik:

“Ik hoop dat ik nog steeds eigenaar mag zijn van dit bedrijf. En ik hoop dat ik daarin nog meer mensen om me heen heb verzameld die niet alleen de filosofie van HvH kennen en herkennen, maar ook eigen maken en verder uitdragen.”

Share this post